díl 1400 - motorek s dvourychlostní převodovkou

Tento pohonný komplet nahradil starou stavebnici převodových ústrojí M1. Do pouzdra z plastické hmoty, uzpůsobeného k montáži na modely ze stavebnice Merkur, byl umístěn motorek s dvourychlostní převodovkou a za tento počin je nutno výrobce pochválit. Tato "strojovna" je velmi praktická. Rychlost se nastaví posunem výstupní hřídelky doleva nebo doprava a zajištění této hřídelky stavěcím kroužkem nebo nějakým kolečkem.


Motorek s dvourychlostní převodovkou v pěkném kompaktním provedení

díl 1400 díl 1400 díl 1400 díl 1400 díl 1400 díl 1400 díl 1400

Zajímalo mne, jak je tento komplet sestaven a jak se docílilo tak jednoduchého řešení dvourychlostní převodovky. Ale teprve email pana Petra Kondlera, který tento komplet rozebral a vyfotil, mne postrčil k činu. Rozhodl jsem se tedy díky jemu přiblížit vám tento geniální kousek blíže. Podívejmež se nejprve, jak vypadá tato součástka po rozebrání. Celá převodovka je uvnitř doslova obalena mazacím tukem.


Takhle vypadá rozebraná převodovka s motorem. Kliknutím na příslušnou část si ji zvětšíte

Nedalo mi to a vytvořil jsem schéma převodů a přehazování rychlostí. Na tom je vidět ta genialita jednoduchého řešení:

Celá věc se skládá z motorku, tří dvojitých zubatých koleček (na schématu modrého, fialového a červeného), jednoho jednoduchého kolečka (oranžového) a výstupního kolečka, připevněného ke hřídelce o merkurovském průměru (zelená). Převodová kolečka jsou na svých hřídelkách nasazena volně, takže se mohou točit různými rychlostmi. Kolečka mají na menším průměru 8 zubů a na větším průměru mají 20 zubů, čili každý stupeň zpomaluje rychlost 2,5×. Takže vyšší rychlost (pravé schéma) točí 6,25× pomaleji než motorek (2,5 × 2,5) a nižší rychlost točí 39× pomaleji, než motorek (2,5 × 2,5 × 2,5 × 2,5).
Jak vidíme, rychlost se jednoduše mění mezi dvěma stupni pouhým posunutím výstupní hřídelky a jejím zafixováním vnějším kolečkem nebo stavěcím kroužkem.