Peripetie s pneumatikami
Peripetie koleček s pneumatikami č. 82 (1082)
Krásnou stavebnici dopravních prostředků a strojů postihla v 80. letech katastrofa. Gumové pneumatiky na kolečkách č.82 a 83 byly nahrazeny plastovými. Plastové pneumatiky však měly dva závažné nedostatky - špatně se odvalovaly a nešly z koleček zout. Protože v předlohové knížce byl model bagru, který potřeboval tato kolečka bez pneumatik, stal se tento model nesestavitelný bez dodání koleček č. 42 a 43. Podívejte se na
tuto stavebnici s inovovanými kolečky č.82 z roku 1989.
Kolečka č.82 s plastovými pneumatikami přešla bohužel i jako kolečka 1082 do
Konstrukčních stavebnic Merkur a po listopadu 89 dále do nových stavebnic Merkur. Proto jsou původní kolečka se světlou gumovou pneumatikou vzácná. Podívejte se zde, jak se dají stará orezlá kolečka č. 82 inovovat.
![](./_img/DPS/kolecka82_1000.jpg)
Vývoj rakoviny koleček s pneumatikami č. 82
Vezměme to hezky popořádku odleva nahoře. První provedení ve stavebnicích Dopravních prostředků a strojů mělo pěknou světlou gumovou pneumatiku. Po několika letech se pneumatika zmenšila (druhé kolečko) a právě s nástupem stavebnic řady 300 v polovině 80. let hmota zčernala a ztvrdla, nicméně pořád připomínala gumu (třetí kolečko). Během dalších let však bohužel přešla výroba na pneumatiky z plastu (čtvrté kolečko), které už nejezdí dobře. Mají dva hlavní problémy:
- velmi nízký součinitel tření
- zaráží se na výčnělku, který na něm zbyl po odlévání
Druhý problém lze vyřešit pečlivým zabroušením povrchu pneumatiky v oblasti tohoto výčnělku, druhý snad jedině nastříháním veloduší na šířku pneumatiky a navlečením tohoto gumového pásu na ni. Zhorší se sice vzhled, ale kolečka budou daleko užitečnější.
![](./_img/kolecka//82plast.jpg) Vpravo jsou vidět nerovnosti, vzniklé oddělením pneumatiky od formy po vylisování.
Při skoro nulové adhezi této "pneumatiky" je to zásadní problém.
A po nástupu nových stavebnic v devadesátých letech
(320-340) a spousty dalších druhů) už byly "pneumatiky" jen plastové. Výrobce si ovšem neuvědomil, že takto obutá kolečka dává i do stavebnice dopravních prostředků a strojů, kde je v předlohové knížce
model bagru, mající sundanou pneumatiku z koleček 82. Tato nová plastová "pneumatika" ovšem z kolečka sundat nejde...
Ještě sice na chvilku svitla naděje - začaly se vyrábět stavebnice řady retro
(Classic), které se honosily tím, že v nich vůbec není použita umělá hmota. Měly papírové přihrádky a skutečně - kolečko 1082 ze stavebnice Classic mělo zase pneumatiku, silně připomínající gumu a také dobře jezdilo (páté kolečko na obrázku). Jenže podle slov pana Kříže, tehdejšího majitele továrny, se výroba prý prodražila, bylo velmi mnoho zmetků a tak se dostala i do stavebnic Classic umělá hmota na pneumatikách koleček 1082 (poslední kolečko). Kontroloval jsem si, nezůstal-li na stránkách výrobce u této stavebnice text o tom, že ve stavebnici nenalezneme plasty a zjistil jsem docela kuriózní věc. Raději jsem si ji
zakonzervoval do obrázku, abyste měli možnost vidět, jak to tam dne 22.9.2013 vypadalo. Z věty "Ve stavebnici nenajdete plastické hmoty.." zůstalo "Ve stavebnici nenajdete pl" a tam nastává konec veškerenstva. Dnes (2024) je to tam úplně jiné. Všimněte si, jak se pohnula cena: v roce 2013 stála stavebnice 1607 Kč, v roce 2024 pak už 2089 Kč.
Já jsem již několik nových koleček ostudných plastových pneumatik zbavil a repasoval je dobrými. Sehnal jsem totiž starší kolečka ještě se světlými gumovými pneumatikami, ale v děsném stavu - zrezlá, oprýskaná, zprohýbaná, špinavá až olezlá, oblemcaná, zajebaná...
![](./_img/kolecka/gumaoff2.jpg)
Tak takhle vypadalo kolečko před předěláním. I sundal jsem pneumatiku, (vpravo je samotná pneumatika, čili je to fotomontáž, ale to nevadí), vydrbal ji teplou vodou a mýdlem a nechal dokonale uschnout. Na disk jsem se vyprdl:
![](./_img/kolecka/gumaoff1.jpg)
Umytá pneumatika docela prokoukla, co?
Mezitím jsem hrubou silou, hraničící s fašismem, zbavil nová kolečka toho hnusu. Musel jsem použít i páječku, abych "pneumatiku" rozdělil.
![](./_img/kolecka/plastoff.jpg)
Plast jsem vyštípal na dvou místech, asi 1 cm od sebe, vykroutil ten kousek kombinačkami a vnitřek přerušil páječkou. No a pak jsem jednoduše nasadil umyté a oschnuté (i zevnitř!) starší pneumatiky na nová kolečka a spokojeně jsem zamručel a zablikal žárovkou. Stavebnice se mi opět začala líbit.
![](./_img/kolecka/vysledek.jpg)
Skoro jako nová, že?
Odpad jsem nakonec poctivě roztřídil. Kovy do sběrny a zbytky hnusných plastových obručí jsem hodil do kontejneru s nápisem "plasty", kam jedině patří.
![](./_img/kolecka/odpad.jpg)
|