MERKUR po Kreténsku
Peripetie s pneumatikami -

Peripetie s pneumatikami

Peripetie koleček s pneumatikami č. 82 (1082)

Krásnou stavebnici dopravních prostředků a strojů postihla v 80. letech katastrofa. Gumové pneumatiky na kolečkách č.82 a 83 byly nahrazeny plastovými. Plastové pneumatiky však měly dva závažné nedostatky - špatně se odvalovaly a nešly z koleček zout. Protože v předlohové knížce byl model bagru, který potřeboval tato kolečka bez pneumatik, stal se tento model nesestavitelný bez dodání koleček č. 42 a 43. Podívejte se na tuto stavebnici s inovovanými kolečky č.82 z roku 1989.
Kolečka č.82 s plastovými pneumatikami přešla bohužel i jako kolečka 1082 do Konstrukčních stavebnic Merkur a po listopadu 89 dále do nových stavebnic Merkur. Proto jsou původní kolečka se světlou gumovou pneumatikou vzácná. Podívejte se zde, jak se dají stará orezlá kolečka č. 82 inovovat.


Vývoj rakoviny koleček s pneumatikami č. 82

Vezměme to hezky popořádku odleva nahoře. První provedení ve stavebnicích Dopravních prostředků a strojů mělo pěknou světlou gumovou pneumatiku. Po několika letech se pneumatika zmenšila (druhé kolečko) a právě s nástupem stavebnic řady 300 v polovině 80. let hmota zčernala a ztvrdla, nicméně pořád připomínala gumu (třetí kolečko). Během dalších let však bohužel přešla výroba na pneumatiky z plastu (čtvrté kolečko), které už nejezdí dobře. Mají dva hlavní problémy:

  1. velmi nízký součinitel tření
  2. zaráží se na výčnělku, který na něm zbyl po odlévání

Druhý problém lze vyřešit pečlivým zabroušením povrchu pneumatiky v oblasti tohoto výčnělku, druhý snad jedině nastříháním veloduší na šířku pneumatiky a navlečením tohoto gumového pásu na ni. Zhorší se sice vzhled, ale kolečka budou daleko užitečnější.


Vpravo jsou vidět nerovnosti, vzniklé oddělením pneumatiky od formy po vylisování.
Při skoro nulové adhezi této "pneumatiky" je to zásadní problém.

A po nástupu nových stavebnic v devadesátých letech (320-340) a spousty dalších druhů) už byly "pneumatiky" jen plastové. Výrobce si ovšem neuvědomil, že takto obutá kolečka dává i do stavebnice dopravních prostředků a strojů, kde je v předlohové knížce model bagru, mající sundanou pneumatiku z koleček 82. Tato nová plastová "pneumatika" ovšem z kolečka sundat nejde...
Ještě sice na chvilku svitla naděje - začaly se vyrábět stavebnice řady retro (Classic), které se honosily tím, že v nich vůbec není použita umělá hmota. Měly papírové přihrádky a skutečně - kolečko 1082 ze stavebnice Classic mělo zase pneumatiku, silně připomínající gumu a také dobře jezdilo (páté kolečko na obrázku). Jenže podle slov pana Kříže, tehdejšího majitele továrny, se výroba prý prodražila, bylo velmi mnoho zmetků a tak se dostala i do stavebnic Classic umělá hmota na pneumatikách koleček 1082 (poslední kolečko). Kontroloval jsem si, nezůstal-li na stránkách výrobce u této stavebnice text o tom, že ve stavebnici nenalezneme plasty a zjistil jsem docela kuriózní věc. Raději jsem si ji zakonzervoval do obrázku, abyste měli možnost vidět, jak to tam dne 22.9.2013 vypadalo. Z věty "Ve stavebnici nenajdete plastické hmoty.." zůstalo "Ve stavebnici nenajdete pl" a tam nastává konec veškerenstva. Dnes (2024) je to tam úplně jiné. Všimněte si, jak se pohnula cena: v roce 2013 stála stavebnice 1607 Kč, v roce 2024 pak už 2089 Kč.

Já jsem již několik nových koleček ostudných plastových pneumatik zbavil a repasoval je dobrými. Sehnal jsem totiž starší kolečka ještě se světlými gumovými pneumatikami, ale v děsném stavu - zrezlá, oprýskaná, zprohýbaná, špinavá až olezlá, oblemcaná, zajebaná...


Tak takhle vypadalo kolečko před předěláním. I sundal jsem pneumatiku, (vpravo je samotná pneumatika, čili je to fotomontáž, ale to nevadí), vydrbal ji teplou vodou a mýdlem a nechal dokonale uschnout. Na disk jsem se vyprdl:

Umytá pneumatika docela prokoukla, co?

Mezitím jsem hrubou silou, hraničící s fašismem, zbavil nová kolečka toho hnusu. Musel jsem použít i páječku, abych "pneumatiku" rozdělil.

Plast jsem vyštípal na dvou místech, asi 1 cm od sebe, vykroutil ten kousek kombinačkami a vnitřek přerušil páječkou. No a pak jsem jednoduše nasadil umyté a oschnuté (i zevnitř!) starší pneumatiky na nová kolečka a spokojeně jsem zamručel a zablikal žárovkou. Stavebnice se mi opět začala líbit.

Skoro jako nová, že?

Odpad jsem nakonec poctivě roztřídil. Kovy do sběrny a zbytky hnusných plastových obručí jsem hodil do kontejneru s nápisem "plasty", kam jedině patří.


pásek
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 13.2.2024