Šroubky - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Šroubky - základ spokojenostiNabídka šroubků, matiček a podložek M3,5Tato nabídka vznikla vzhledem k tomu, že sehnat v běžném prodeji tyto šroubky kvůlivá jejich závitu M3,5 je velmi problematické. Každý čučkař dodá M3 či M4, ale M3,5 abys pohledal. Protože K8 měl svého starého Merkura několik let uskladněného na půdě, tak došlo ke zrezivění původních šroubků. Proto se snažil tyto šroubky někde koupit. Což se povedlo, a tak pokud by se někdo potýkal s podobným problémem, může se na nás obrátit. Nakonec ale lze s velkým úspěchem zrezlé ocelové šroubky odrezit, jsou velmi pěkné, nicméně jsou i lepší. Nejprve si ale o našich šroubcích něco řekněme. Šroubky s hlavou s příčnou drážkou, čili se šlicemTyto šroubky provázely stavebnici Merkur od jejího vzniku v polovině dvacátých let minulého století až donedávna. Přitom celosvětový ústup od šroubků s hlavičkou s příčnou drážkou mohl výrobce Merkura inspirovat k podstatně dřívějšímu přechodu na jakýkoli jiný systém, protože vždy bude příjemnější. Navíc nehrozila by už drobná poranění kůže na rukou, která vznikala tehdy, když dobře nabroušený šroubovák vyjel z drážky a nešťastného konstruktéra škrábl. Co já měl těchto škrábanců jako chlapec... Popišmež si nyní, jaké šroubky s touto drážkou pro stavebnici máme. Šroubky ocelové bez povrchové úpravy (BPÚ)Tyto šroubky se dodávaly v padesátých až sedmdesátých létech. Pro mne (K1) jsou to typické šroubky, které ve mně probouzejí nostalgické vzpomínky na moje mladá léta, prožitá se stavebnicí. Šroubky se již takřka nové nedají sehnat, ale bývají jejich zbytky u mnoha stavebnic z tohoto období. Protože nemají povrchovou úpravu, mají velký sklon k reznutí a velmi často jsou takto nalezeny. Skoro vždy pomůže koupel v odrezovači, opláchnutí, usušení a mírné naolejování. Pak jsou zase jako nové. Tyto šroubky jsme získali sběrem zbytků šroubků ze starých stavebnic, jejich odrezováním a konzervací. K těmto šroubkům byly dodávany dva druhy matiček:
Šroubky ocelové pozinkovanéV osmdesátých letech se začaly dodávat do stavebnic ocelové šroubky a matičky pozinkované. Byly krásně stříbrné, podstatně méně rezly, nové se krásně blýskaly. Místo reznutí ztrácely lesk, takže starší šroubky byly už rakové méně hezké, protože se neblýskaly. Pořád to bylo však lepší, než kdyby zrezly. Matičky se dodávaly už ve třech verzích:
Tyto šroubky provázely stavebnici Merkur i přes všechna vzrušená období krachu, oživení a změn majitelů výrobního podniku v Polici nad Metují až do nynějších dvacátých let, kdy byly konečně vytlačeny šroubky s jinými typy drážky. Dají se občas sehnat v některém železářství. Mosazné šroubky původníNejúžasnější jsou původní mosazné šroubky M3,5 z první republiky. Mají malou hlavičku (zhruba o milimetr menšího průměru) a vejdou se všude, zvláště do vnitřních úhlů. Jenže tyto šroubky jsou velmi vzácné. Ty, které máme, se dochovaly jako zbytky v prvorepublikových stavebnicích a určitě je nebudeme prodávat. Jsou to takové poklady. Ale jak jse napsal, v nabídce je nehledejte. Do stavebnice se dodávaly mosazné matičky nízké, které se nikde už nevyrábějí. Mosazné šroubky normovanéMosazné šroubky jsou krásné, ale bohužel se vyrábějí pouze s příčnou drážkou. Na druhou stranu mosazné šroubky se dodávaly se stavebnicí za první republiky a patří k ní tedy odjakživa jako k velbloudovi hrby. Současné mosazné šroubky jsou také krásné, ale mají přece jen trochu větší hlavu než šroubky prvorepublikové (bohužel je taková norma). V drtivé většině případů to ale vůbec nevadí a vypadají překrásně. Byly používány i v socialistických stavebnicích Merkur Elektro v délkách 4,6,8,12,16 a 22 mm. Našimi šroubky je možno nahradit třeba zbytky šroubků třeba ve starších stavebnicích. Modely pak doslova hřejí na duši. Mosazné matičky nabízíme dva druhy:
Černěné šroubky (brynýrované) s hlavou s příčnou drážkouV období po druhé světové válce se nedostávala mosaz na šroubky a tak byly nahrazeny šroubky ocelovými s povrchovou úpravou černěním(brynýrované). Šroubky jsou opravdu krásné, škoda že se v tom nepokračovalo. Brynýrování činí šroubky odolnějšími proti korozi. Byly dodávány i černěné matičky v provedení "nízká". Tyto šroubky však byly bohužel velmi brzy nahrazeny obyčejnými šroubky bez povrchové úpravy - bylo to levnější. Matičky se brynýrovaly pouze" typ nízká a byly opravdu pěkné. Šroubky i matičky máme. Šroubky s hlavou s křížovou drážkou phillips PH (Phillips Head)Tato drážka se nejmenuje podle světoznámého elektropodniku PHILIPS, alébrž podle firmy Phillips screw company. Křížovou drážku vynalezl automechanik John Thompson a odkoupil ji od něj v roce 1932 Henry Frank Phillips, majitel výše zmíněné Phillips screw company. V roce 1932 získala firma patent #1,908,080 na šroub s křížovou drážkou, který se v angličtině podle něj jmenuje Phillips-head nebo zkráceně PH (Phillips Head, následovanou číslem velikosti. Nejmenší je asi PH000, pak PH00, PH0, PH1, PH2, PH3, PH4 a možná i výše). Proto se také má správně psát drážka phillips se dvěma L. Hlava s křížovou drážkou PH je podstatný skok ke zpříjemnění práce. Šroubovák již nesklouzává z drážky do ruky, šroubek je vždy fixován v ose otáčení a při správné velikosti šroubováku (tytpicky PH2, vzácněji PH1) drží nasazený na šroubováku daleko lépe, než šroub s průběžnou drážkou, což velice usnadňuje práci a například nasazování vypadlého staváčku do kola přestává být hrůzostrašnou noční můrou nešťastných konstruktérů, dosud kvůli tomu se probouzejích v kalných ránech, plných pesimismu a stresu, jsouce politi studeným polpotem po celé hlavohrudi. Šroubky ocelové pozinkovanéŠroubky mají hlavu čočkovitého tvaru a jsou díky PH velmi praktické. Hlava je sice také větší, ale díky čočkovitému tvaru se vejde celkem dobře i do montáže v úhlu. Navíc nabízíme i šroubky o délce 5 mm, které ze strany matice, pokud se použije nízký typ, jsou perfektní. Byly to první šroubky, které jsme sehnali jako náhradu za šroubky s hlavou s příčnou drážkou, které se do stavebnice dlouhá léta dodávaly. PH šroubek je daleko praktičtější a práce při sestavování modelů je příjemnější. Modely vypadají pěkně. Matičky máme oba dva typy:
Tyto šroubky mají o něco větší hlavu než původní šroubky na šlic. Pokud by v některých místech vadila velikost hlavy, dají se tam použít šroubky se zmenšenou hlavou, které také máme, případně nové šroubky, dodávané konečně ke stavebnici, případně šroubky se zapuštěnou hlavou, která přesahuje velmi málo. Šroubky černé se zmenšenou hlavouJednou při procházení Íbeje, hledaje šroubky M3,5×4 se zmenšenou hlavou, narazil jsem doslova na poklad (tedy na poklad pro milovníka Merkura). Šroubky, ale jaké:
Tyto šroubky jako kbyby byly vyráběny na objednávku do stavebnice Merkur. Mají všechny potřebné vlastosti kromě jediné - nejsou mosazné, což je pouze vzhledová vlasrnost. Práce s nimi je velice příjemná, ideální je šroubovák PH2 nebo PH1, spoje velice ladí oku diváka. Bližší pojednéní o těchto úžasných šroubcích je také zde. Jirka Mládek měl takřka všechny šroubky s průběžnou drážkou (a že jich byly statisíce) a podle toho, co mi říkal, mu to nijak nevadí, ale to je určitě jen proto, že si pořádně nevyzkoušel jiný typ drážky. Šroubky s hlavičkou TORXHlavička TORX je nejpříjemnější pro práci. Šroubek na šroubováku (samozřejmě správné velikosti TORX T15) drží jako skoro přibitý. Pokud se rozhodneme pro šroubky TORX se standardní hlavičkou, je nutno jako staváček používat šroubek M3 s velikostí TORX T10 a jako červíky se dají použít opět inbusy M4×3 o vnitřním inbusu 2mm, což zvládne i hlavička TORX T8. Mám potom ve stavebnici tři velikosti šroubováků TORX T15, T10 a T8, což je určitá nevýhoda. Nehrozí již drobné poranění konstruktéra šroubovákem a nasazení vypadlého stavěcího šroubku zpět do kola přestává být horrorem. Šroubky s normovanou hlavičkou TORXTyto šroubky se podařilo sehnat v roce 2023 a pojednání o nich je zde. Šroubky se zmenšenou hlavičkou TORXTyto šroubky jsou možná vůbec nejlepší pro práci se stavebnicí. Vynikající přitom je, že je dodává ke stavebnicím nově (2024) přímo výrobce. Dá se jim vyčíst snad jen "obyčejná" povrchová úprava (zinkované). Oproti šroubkům s normovanou hlavičkou TORX mohou použít jako staváček M3,5×4, takže vystačí s jedinou velikostí šroubováku T15. Ke stavebnicím dodávaný Šroubovák má průměr dříku 3,5 mm, takže ho,lze prostrkávat dírkami v součástkách, což je také boží. Co se týče matiček, výrobce dodává většinou typ "přesná" o vyšší tloušťce (2,8 mm), což je škoda. Stavebnici více sluší typ "nízká" 2 mm. Ale to je spíše jen drobnost.
Bližší pojednání o nich je zde.
Naše nabídka šroubků a matiček(aktualizováno 1.7.2024) Šroubky posíláme Zásilkovnou na Vaši adresu (za 110 Kč) anebo na její výdejní místo (cena 80 Kč) za poštovné
Vysoká cena staváčku s whithworthovým závitem je dána jednak jeho téměř dokonalou nedostupností i ve světě včetně vysokého poštovného při doručení ze zahraničí, druhak nutností zmenšit mu průměr hlavičky. Podobně je zvýšená cena i u mosazných šroubků, protože sehnat je v požadovaných délkách (zvláště 6mm) je také velmi problematické. Největší problémy byly s nízkou mosaznou matici M3,5, běžnou v prvorepublikových stavebnicích. Nakonec se podařilo ji sehnat díky tomu, že byla specálně pro nás vyrobena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 7.9.2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||