MERKUR po Kreténsku
Moje sbírka - 1935 Merkur 7

Luxusní stavebnice č.7 z roku cca 1935

Na tuto stavebnici je K1 patřičně pyšen a hrd. Je to sedmička v luxusním balení, nepoužitá, s minimálními znaky opotřebení krabice. Stavebnice měla zřejmě zajímavý osud. Byla koupena někým, kdo měl doma již velmi opotřebovanou šestku, ale zřejmě mu bylo líto používat nové součástky z této sedmičky a měl již zřejmě poničenou starou krabici, i přidal staré součástky do této nové krabice. Možná proto nese tato krabice určité minimální znaky opotřebení, protože sloužila jako úložiště pro starší, používané součástky.

Krabice je v provedeni De luxe, s centimetr tlustými bočními stěnami (i víko je takto děláno). Víko je upevněno na dvou pantících a odklápí se směrem od sebe. Krabice je velmi čistá, zevnitř polepená žlutým lesklým papírem. Vnitřek je minimálně poznamenán, je vlastně jako nový. Úplně prázdná krabice s víkem váží téměř 1,5 kg.

Stavebnice se skládá ze čtyř pater součástek. Patra jsou velmi zachovalá, čistá a součástky jsou v nich upevněny ještě z výroby. Tyto součástky jsou tudíž nepoužité a stavebnice přesně ukazuje, jak sestavená se dodávala na pulty prodejen.


Impozantní, poctivá krabice o rozměrech 46 × 34 × 10 cm
Víko se otevírá od sebe a je upevněno na dvou pantech:

Pantíky krabice De Luxe

Předlohová knížka upřesnila datování. Má na sobě letopočty 1936-1937, takže stavebnice byla zřejmě vyrobena v tomto období.
je velice zachovalá a kromě lehce poškozeného hřbetu nenese téměř žádné znaky opotřebení. Na těchto stránkách toto vydání nemáme oskenováno (tedy přesněji řečeno, máme ho, ale v německém jazyce), ale máme oskenováno vydání pozdější z let 1939-1940, které se liší jen minimálně.

Složení stavebnice

Takže nyní budeme mít tu čest představit vám jednotlivá patra součástek tak, jak byly sestaveny ještě ve výrobě.

Úhlová železa 15 a 25 dírek (souč. č. 28 a 29) jsou uložena v pro ně speciálně dělaných "zásuvných modulech" vždy po třech kusech ("V" zářezy). Celkem je ve stavebnici ve dvou patrech 18 míst pro součástku 28 a 18 míst pro 29. To je zjevně pro stavebnici č. 7 moc a proto jsou tyto zářezy použity i pro jednoduché pásky č.15 a č.25. Ty se dají dát do jednoho "V" zářezu dva. Potřebujeme tedy pro délku 15 celkem 8+7, čili 15 míst a pro délku 25 potřebujeme 10+6, čili celkem 16 míst, takže zbudou tři Véčka volné pro patnáctky a dvě pro pětadvacítky. V tomto patře tato volná místa zbyla a jsou využita jen jako prostor pro pružinky č.93 a pro maticový klíč a držák šroubků. Lehkým přeorganizováním bychom mohli tedy rozšířit počet úhlových želez č.29 z 10 na 12 a č.28 z osmi na 11 (příp. varianta z 8 na 10 a jednoduché pásky č.15 ze 14 na 16) a zaplnili bychom tak všechna tato místa. Také si všimněte, že plotničky jsou skutečně nepoužité a krásné. Ty červené pásky mezi nimi jsou ložiska č. 31, zde jsou ještě červeně lakována, v pozdějších letech už byla jen černěna nebo zinkována.


Zde máme zbytek dlouhých pásků 15, 25, 28 a 29. Všimněte si zábradlí v horním oddělení. Desetidírkové kousky (58A) začínají a končí v prostředním pásu prolisem. Takto se tato zábradlí téměř bez výjimky dělala před rokem 1945. Ještě se k tomu vrátíme u posledního patra.


To se někdo vyblbl, co? Ale je to hezké. I zde ani jedna součástka nenese stopy po používání, ale naopak všechny zde nikdy nebyly uvolněny ze svých sponek. Vidíme zde například to, že i třídírkové pásky byly nalakovány na červeno. Velkou radost mám i z originálního šroubováku se dřevěnou násadkou, ten ale stopy používání nese. Hřídelky jsou bez povrchové úpravy, ale jsou krásně šedé a hladké. Provázky jsou něčím impregnovány a netřepí se jim tolik konce. Hezké, že?


Tak tady se opravdu srdce směje. Než se však dostaneme ke kolečkům, dokončemež pojednání o zábradlí č. 58A. Na tomto patře jsou čtyři kusy této součástky (dva a dva) a podívejme se, že se navzájem od sebe liší. Vpravo je stejné provedení jako jsme viděli výše, ale vlevo jsou dva kusy jiné, kterým prostřední pás začíná špičkou. Takto se vyráběla tato zábradlí po válce. Nejprve jsem si myslel, že je to nějaký omyl, že tato stavebnice byla později doplněna neoriginálními díly, ale není tomu tak. I toto je vše originál a přesvědčil mne o tom obrázek z dobového plakátu pana Buchsbauma. Tam jsou u koleček úplně stejně přichyceny obě varianty zábradlí č. 58A.

Kolečka

Tak a teď už konečně ke kolečkům. Kromě šesti největších koleček č.43 a 43A jsou všechna ostatní kolečka mosazná.

A i těchto šest koleček. které jsou z ocelového, zeleně lakovaného plechu, má všechny středové náboje zhotoveny z mosazi, kolečka 43A mají dokonce průměr náboje 10 mm místo obvyklejších 8 mm.



Tento větší náboj mají i ozubená kole č. 47 a 47A. Tato ozubená kolečka č.47 a 47A se právem nazývají klenoty stavebnice Merkur. Kolečko 47A má například šířku ozubení 4 mm.
V tlustších (10 mm) nábojích, v pastorcích č. 46 a ve šnekovi č. 44 jsou použity červíky M4, kdežto ve všech ostatních kolečkách jsou stavěcí šroubky whitworth W1/8"×1/8". Správné označení těchto šroubků je Nr.5-40×1/8 (angláni prostě musejí mít ve všech svých měrových jednotkách děsné speciality), a jsou absolutně nesehnatelné.

Drobné součástky a šroubky

Jako správná prvorepubliková stavebnice má i tato sedmička šroubky mosazné. Nádherné. Jenže zde nastalo jediné zklamání při koupi této stavebnice. Mají zde být tři krabičky se šroubky a drobotinou a krabičky byly pouze dvě. A ta chybějící byla bohužel plná 130ks mosazných šroubků M3,5 × 6 mm. Krabičku jsem doplnil a naplnil ji původními originálními šroubky ze svých skromných zásob. Takže nakonec dopadla inventura této stavebnice perfektně: nic nechybí!

V první krabičce je 130 ks mosazných šroubků M3,5×6 mm s matičkami, ve druhé je 45 ks mosazných šroubků M3,5×8 mm s matičkami a ostatní drobotina včetně 10 ks mosazných stavěcích kroužků se šroubky Nr.5-40×1/8. Matičky jsou všechny originální, mosazné, nízké.


Drobné součástky (č.1,2,32,33 apod) jsou krásně černěny.


Pokud bychom chtěli shrnout nejvýznamější klady této stavebnice, pak:

+ mosazné šroubky se zmenšenou hlavičkou a nízké matičky,
+ mosazné stavěcí kroužky a spojky hřídelí
+ mosazná všechna ozubená kolečka i se šnekem
+ frézovaná kolečka 47 a zvláště 47A, s velkou šíří ozubení
+ větší přesnost uložení ozubených kol na hřídelce
+ všechny náboje kol mosazné
+ mosazná kolečka 40, 41 a 42
+ krásná krabice zvenku i zevnitř
+ takřka nepoužívaná, čili neopotřebované součástky
+ velmi kvalitní kniha předloh i s cenami jednotlivých součástek

a zápory?

- asi cena (ale vzhledem k provedení a použití mosazi není až tak nepochopitelná)

Při detailní prohlídce součástek této stavebnice si příznivci Merkuru teprve plně uvědomí, jaké maličkosti přispívaly ke spokojenosti uživatelů této geniální hračky a tehdy byly brány jako samozřejmost. Pozvolné opouštění těchto principů z důvodů omezení kvůli válce (např. zákaz mosazi coby strategického materiálu) nebo z důvodů úspor v poválečné, socialistické a i porevoluční době postupně zhoršovalo vlastnosti novějších výrobků. Prakticky každá změna znamenala zhoršení některých vlastností s několika málo výjimkami, z nichž jen jediná znamenala zlepšení, a to bylo zavedení novodurových přihrádek v roce 1964. Vše ostatní přispívalo ke zhoršování kvality. Pokud bylo zhoršení velmi silné, několikrát se stalo, že se od takovéto "inovace" odstoupilo (například zavedení celoplastových stavěcích kroužků, pastorků 46 a koleček 45 na konci 60.let) a zaplať Pán Bůh rychlé opuštění takovéto inovace..

Při představování novějších provedení stavebnice uvidíme, jak se postupně opouštěla dokonalost tohoto provedení součástek stavebnice a jak jsme to brali jako samozřejmost a ani nám to nepřišlo divné.

Pokud by se mi ještě někdy podařilo dát dohromady takto kvalitní sedmičkové díly, ale třeba ve zničené krabici, zkusil bych zkompletovat tyto součástky do novoduru. Možná by to někdo z vás pokládal přímo za svatokrádež, ale dobře vám tak. Mně by se to líbilo, pokud by nová krabice byla nepoškozená a čistá.

Na světě není nic definitivního a tak není definitivní ani popis této nádherné stavebnice, předválečné vlajkové lodi továrny Inventor pana Jaroslava Vancla. Postuoně sem bude doplněno vše, co uznám za vhodné k doplnění a velmi rád i na základě vašich podnětů.

. a ty právě očekávám na mejlu
merkur@kreteni.cz, případně je k dispozici
mail nejvyššímu Kreténovi
nebo mail K8, který už nespravuje tyto stránky a je vám úplně k ničemu.

pásek
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 6.8.2016