MERKUR po Kreténsku
Moje sbírka - Starý tkalcovský stav

Starý tkalcovský stav ze stavebnice č.7 v původním stavu

Kdysi se mi povedlo získat velice vzácný model tkalcovského stavu z Merkuru ze třicátých let minulého století. Je to stav, který tehdy prvně sestavil geniální chlapec z měšťanské školy v Polici nad Metují Erich Marschner a na kterého se po Druhé světové válce z tehdy pochopitelných důvodů, ale přece jen nespravedlivě, zapomnělo:

Obrázek tkalcovského stavu v německé předloze z roku 1936 a druhá strana tkalcovského stavu

Dlužno podotknout, že stav je konstruován s drobnými odchylkami. Příčky ze součástek 15, kterými procházejí dlouhé hřídelky, jsou všechny zdvojeny. Vepředu nejsou nahoře použity součástky 37A, ale svislé sloupky jsou rozšířeny všude o jeden 15 dírkový pásek. Ve vodorovné příčce vzadu dole jsou použity tři pásky 25 dírek, ne jen dvě. Přistavěn je i držák pro pohonnou hřídel pro pohon motorkem ze dvou destiček 35 a dvou úhelníků 27. Obě brda mají delší strany udělány z pásků o původně 25 dírkách, uříznutých na délku 21 dírek, kdežto v nákresu je tato delší strana získána spojením patnáctidírkového a desetidírkového pásku.

Můj model stavu je velmi starý, z těch nejstarších a nevzácnějších součástek včetně původních mosazných šroubků a stav modelu je původní, odhaduji (teď je rok 2024), že je mu asi devadesát let. Podle toho i vypadá, plátno je potrhané, stav je špinavý, a jak byl namazán vazelínou, tak tam všechna všude je. Ukazoval jsem to Jirkovi Mládkovi s tím, že plánuji stav rozebrat, vyčistit, dát nové čisté plátno a zase sestavit. On však byl proti tomu, že by prý tento model ztratil svoji vzácnou autenticitu. Posuďte sami (rozkliknutím si obrázek až dvakrát po sobě zvětšíte):

Stav má trochu rozdílnou konstrukci, zde chybí součástky 37A Kolečkem vlevo byl stav poháněn (narozdíl od nákresu)
příčky ze součástek 15, kterými procházejí dlouhé hřídelky, jsou zdvojeny Pohled zespodu. Vpravo nahoře je vidět přistavěný pohon s korunovým kolem
vpravo nástavba pro externí pohon (modrá destička)

Anketa: co mám udělat s tímto modelem?




ponechat:18
předělat:8

Co myslíte vy? Měl by se ponechat tento model v tomto původním autentickém, ale špinavém a pouze částečně funkčním stavu, anebo by se měl rozebrat, vyčistit, sestavit a seřídit? Můžete si zahlasovat, ale prosím, hlasujte pouze jednou, tato anketa nemá ochranu před vícečetným hlasováním z jednoho místa. Netvrdím, že se podle toho zařídím, ale velice by mne zajímal váš názor. Díky moc.

Jedna věc mne napadla: Zkusím zkonstruovat tento stav nový, ale z dobových součástek a použiji všude ten nejvýhodnější díl, čili bude to model ze stavebnice č.7, ale s některými dodanými díly, takže například místo dvou koleček č.41 a čtyř č.42 použiji šest koleček č. 41, místo deseti stavěcích kroužků a šesti koleček č. 40 použiji šestnáct stavěcích kroužků atd. Dřevěné válečky pro navíjení plátna mně bude muset rád vyrobit K15. Jsem velmi zvědavý, jak tento stav pošlape, ale podle toho, co jsem viděl u tohoto starého modelu, to bude velice impozantní, zvláště, opatřím-li ho elektromotorem. Přiznám se, že jsem tento model pochopil až tehdy, když jsem ho získal a viděl v chodu. Zvláště proto, že v nákresu v předlohové knize je několik velmi podstatných chyb. Až budu mít svoji verzi stavu, pokusím se to v předlohovce opravit. Je vidět, že kreslíř, který stav do předlohovky zakresloval, ho vůbec nepochopil. Tak uvidíme.

A ještě fotka, jak vypadal stav, když jsem ho koupil:

Tohle je fotografie, učiněná prodávajícím. Prkénko, na kterém byl stav namontován, bylo v hrozném stavu, děsně páchlo a musel jsem ho odstranit. Nakonec motorek u stavu vůbec už nebyl. Stav modelu je stejně takový, že ho nelze provozovat.

pásek
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 22.2.2024