MERKUR po Kreténsku
Historie a současnost - Merkur dopravních prostředků a strojů (DPaS)

Merkur dopravních prostředků a strojů (DPaS)

Tato stavebnice je na stránkách výrobce i na dalších webech docela opomíjena. Z kusých informací se tam dozvídáme pouze to, že se na jejím vývoji možná podíleli i zeťové pana Vancla. Jako kluk jsem po ní velice toužil, přestože jsem měl už dvě sedmičky. Přitahovala mne novými díly a hlavně koly s pneumatikami. Pneumatiky mně velice chyběly.

Stavebnice vznikla v polovině šedesátých let a od začátku byla distribuována v krabicích s novodurovými přihrádkami. Pokud však někdo chce tvrdit, že tyto přihrádky byly křehké a často se ničily, má u této stavebnice pravdu. Zajímavé je, že u stavebnic 1-7 bylo stížností na rozbité přihrádky podstatně méně. V této stavebnici však byly zastoupeny plastické hmoty znatelně více, než v mechanických stavebnicích. Ale na druhou stranu byly plasty použity smysluplněji. Tak například stavebnice obsahovala velké množství plochých desek z plastické hmoty, které se daly lehce ohýbat. Takto mohly vznikat například prohnuté karoserie apod. Dále přinesla stavebnice třeba i delší šroubky. Ne jen 6 a 8 mm, ale i 15 a 20 mm, přibyly ploché ocelové desky, dvojité pásky a pásky s prolisem.


Nové součástky této stavebnice ve srovnání s mechanickými stavebnicemi č.1-7. Ještě se sem nevešel volant.

Stavebnice se vyráběly ve dvou velikostech: 201 a 202. Menší stavebnice č.201 byla dvoupatrová a odpovídala zhruba velikostí mechanické stavebnici 6 a větší třípatrová 202 odpovídala zhruba sedmičce. Ze stavebnice 201 se daly stavět automobily a ve dvojce přibyly možnosti pro stavbu traktorů, kombajnů a pásáků. Stavebnice obsahovala kola č.42 s pneumatikami pod číslem 82 a kola č.43 s traktorovými pneumatikami pod č.83. Podobně jako mechanické stavebnice byla rozšiřitelná. Pomocí stavebnice č. 201A se stavebnice 201 rozšířila na stavebnici 202. Hluboké tajemství, proč doplňkové mechanické stavebnice jsou značeny písmenem "B" a dopravní doplňková je značena písmenem "A" se nikdy nikomu nepodařilo rozluštit, tedy pokud víme.

Stavebnice už od svého vzniku oplývala velkoformátovou předlohovou knížkou o rozměrech 325 × 235 mm, čili vlastně formát C4, pořád ale jen černobílou. Formát se však Kájedničce nelíbí, neboť je větší než A4 a špatně se tedy skenuje, pokud má našinec pouze skenr o velikosti A4, což je ještě navíc i opovrženíhodné. Blíže k předlohovým knížkám se dostaneme v tomto pojednání.

Stavebnice se začala vyrábět v polovině šedesátých let už do novodurových přihrádek, které se sice někomu nelíbí, já jsem však jimi byl tehdy nadšen.


První provedení krabice se stavebnicí Merkur dopravní prostředky a stroje, cca 1965


Provedení krabic z let 1971 a 1987

Stavebnici si představíme v její větší verzi (č.202) zhruba z poloviny doby výroby (cca 1976), kdy ještě měla slušná gumová kolečka. Tak se kochejte:



Krabice měla odklápěcí přední stěnu, aby jednotlivá patra byla dobře přístupná







Rozložení součástek ve třech patrech stavebnice Merkur dopravních prostředků a strojů
Tato verze měla před rekonstrukcí pouze zbytek zrezlých šroubků a tak jsem do ní dal
kompletně nové šroubky s křížovou hlavou (tedy i včetně stavěcích šroubků).

pásek
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 26.9.2013