Historie a současnost - Mechanické stavebnice - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nám dostupné informace o historii původních mechanických stavebnic MERKUR
První mechanické kovové stavebnice MERKUR se u nás objevily ve 20-tých letech minulého století. Vyráběla je firma Inventor v
Polici nad Metují,
kterou založil pan
Jaroslav Vancl,
vynálezce této stavebnice. Nejprve vznikly stavebnice menší, od č.1 do č.3. Podle informací na stránkách současného výrobce stavebnice Merkur byl vývoj celé řady až do č. 7 dokončen až na přelomu třicátých a čtyřicátých let.
Jenže reklamní plakát z roku 1933 dokazuje, že již v tomto roce byla vyráběna celá řada mechanických stavebnic včetně největší velikosti s číslem 7.
Další reklama na jedné z prvních předlohových knížek tato fakta upřesňuje:
Z obrázku se dozvídáme docela dost věcí:
Významnou vlastností stavebnice Merkur bylo od začátku použití ušlechtilých a poctivých materiálů. Stavebnice obsahovaly vesměs ocelové součástky, které vydržely často až neuvěřitelné zacházení. Ocelové součástky byly černěny (menší kousky) nebo lakovány pestrými barvami. Některé přesné díly byly ale vyrobeny z mosazi. Jednalo se o šroubky a matičky, stavěcí kroužky, kolečka, (později už jen středy koleček) a šnek. Další vývoj (na začátku třicátých let) přinesl ozubená kolečka a ta byla zcela zaslouženě největší chloubou tété stavebnice. Kolečka byla z mosazi, přesně frézována, s modulem zubu 0,6 mm. Tato první ozubená kolečka jsou vyobrazena ve starých předlohových knížkách. Největší ozubené kolečko o průměru 71 mm bylo velmi pracné, ale bylo právem klenotem této stavebnice. Genealogie ozubených koleček v mechanických stavebnicích si zaslouží svoji stránku.
Abychom si udělali obrázek o tom, jak byly dostupné stavebnice Merkur pro obyvatele první republiky, uvedeme si průměrné měsíční mzdy v roce 1929:
Vidíme, že stavebnice č.7 s cenou 450 Kč znamenala pro dělníka bezmála celý jeho měsíční plat, kdežto pro úředníka to byla "pouhá" třetina jeho měsíční mzdy. Kdybychom si to převedli na ekvivalent současných mezd, stála by dnes stavebnice velikosti 7 něco okolo deseti tisíc Kč. Proto také je stavebnic velikosti 7 z první republiky velmi málo. A pokud ji tehdejší chlapci měli, dopracovali se k ní často postupným zvyšováním velikosti své stavebnice pomocí doplňkových stavebnic. I když cena doplňku 6B ze stavebnice č.6 na č.7 je se svojí výší 170 Kč docela rána.
První stavebnice byly z úžasných materiálů. Všechny drobné mechanické součástky (stavěcí kroužky, spojky hřídelů, kolečka č.40 až 42, šnek, všechna ozubená kolečka, kladkové kolo atd.) byly vyrobeny z mosazi. Stejně tak šroubky, které svým rozměrem M3,5 měly v kovových stavebnicích premiéru. Pásky a destičky byly ocelové, lakované.
Prvorepublikové stavebnice byly tedy takřka dokonalé. Materiál poctivý, ozubená kolečka byla frézována, velká ozubená kolečka měla šířku ozubení až 3 mm. Geneze předlohových knížekNa přelomu dvacátých a třicátých let dvacátého století vznikaly úžasné předlohové knížky, jejichž první geneze byla dokončena někdy v období 1931-2, kdy vznikla po dokončení vývoje stavebnice č.7 předlohová knížka, která obsahovala 136 nakreslených modelů, číslovaných od 1 do 310 s mezerami v číslování mezi jednotlivými velikostmi stavebnic, aby mohly být doplňovány další modely i k menším velikostem stavebnic. Ale tato knížka nebyla definitivní. Někdy kolem let 1934-5 byly opět změněny počty součástek v menších stavebnicích (prvně to bylo po dokončení stavebnice č.6 v roce 1930), čímž bylo umožněno stavět z nich další modely a předlohová knížka zareagovala na tuto změnu také. Takže definitivní množina modelů byla obsažena až v předlohové knížce z roku 1936 (tedy pokud se ještě neobjeví nějaká o rok či dva starší).
Modely z této knížky beze změny vydržely doprovázet mechanické stavebnice Merkur až do poloviny sedmdesátých let minulého století, čili přes 40 let. Měnil se pouze vnější vzhled předlohových knížek a také přílohy - třeba reklamy s informacemi o možnostech dalších stavebnic, jejich dostupnosti a cenách.
V mladší předlohové knížce je sice uvedena v nadpisu u seznamu součástek i cena, ale sloupeček ceny pak byl vynechán. Ve starší knížce však sloupeček s cenou ještě zůstal zachován.
Je vidět, že tvůrci předlohové knížky uměli myslet dopředu - číslování přerušovali, aby bylo možno doplňovat další modely ke každé velikosti stavebnice do souvislé číselné řady. Jenže je nenapadlo, že nikdy již nikdo žádný další model nepřidá. Každá další velikost stavebnice začínala číslování o 50 vyšším číslem, než předchozí. Výjimkou je stavebnice č. 3, která místo od 101 začala s číslováním u 110. Že by si někdo přehodil poslední dvě cifry a pak to přehlédl? Ještě jedna výjimka je, a to, že modely ze sedmičky místo na 301 začínají na 302. Zde se vloudila jiná chybka, první dva modely ze sedmičky mají shodně číslo 302. Záhada se vysvětlila po získání předlohové knížky z první republiky. V nejstarších předlohových knížkách totiž ten první z nich, větrný mlýn, má číslo 301. Pak se vloudila chybička ta se nesla až do konce tisku této předlohové knížky. Zajímavé srovnání přináší počty modelů a rozsah stránek u jednotlivých velikostí stavebnic. Zatímco nejmenší jednička má v předlohové knížce nejvíce modelů (36), má je na nejmenším počtu stran (5). U největší sedmičky je to přesně naopak. Nejmenší počet modelů (11) a největší rozsah stran (13). Dále je zajímavé, že stavebnice 1 - 4 mají v knížce každá přes 30 modelů (31-36), kdežto vyšší stavebnice mají pouze 15, 17 a 11. Přejmenování součástek
Od počátku byly všechny součástky označeny jménem a typovým číslem v rozsahu od 1 do 101. Tato jména vydržela ve své původní podobě až do konce padsátých let, kdy byly součástky přejmenovány a podle našeho názoru to nebyl šťastný tah. Takže když si porovnáme například jména součástek od č. 27 do čísla 34: Spojka hřídelí byla z jakéhosi neznámého důvodu přejmenována na spojku trubkovou. A co je zajímavé, páková brzda v Základních tvarech se změnila na pásovou. Je to chyba, nebo to je oprava chyby? Pásová brzda opravdu existuje a její princip, cituji z Wikipedie: "brzdové elementy jsou připevněny k pásu, který obepíná brzděné kolo." odpovídají zde použitému principu. Název "páková" zase spíše odpovídá ovládacímu prvku této brzdy (brzdicí pás je připevněn k páce). No, asi je obojí správně...
Tvrdě bylo zatočeno se zdrobnělinami:
Jak se jmenovaly součástky před a po přejmenování je možno si porovnat na následujícím obrázku:
Chcete-li nám něco napsat, tak na adresu merkur@kreteni.cz případně mail nejvyššímu Kreténovi nebo mail K8, který je k ničemu, neboť již nespravuje tyto stránky. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kreteni - založeno (K8) 2001-2009, resuscitováno (K15) 2010; změněno (K1): 3.2.2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||